Achim Bölstler

Achim Bölstler, productontwikkelingsleider bij WMF, doorgrondt de drie facetten van design en teamwork.

Een doordacht product ontstaat wanneer esthetiek, functionaliteit en nutsvoorziening elkaar overlappen.

Meneer Bölstler — Wat maakt volgens u een goed ontwerp?

Een goed ontwerp wordt gekenmerkt door eerlijkheid, helderheid, duurzaamheid, innovatie en aandacht voor de kleinste details. Wanneer esthetische vormgeving, functionaliteit en bruikbaarheid een verenigd geheel vormen, hebt u waarschijnlijk een goed ontworpen product. Met name op het gebied van bestekontwerp wordt al snel echt talent zichtbaar. Elk detail in deze ogenschijnlijk eenvoudige producten is van cruciaal belang.

Werden alle producten die WMF verkoopt door u ontworpen?
Werden alle producten die WMF verkoopt door u ontworpen?
Nee. Maar ik ben wel betrokken bij het creatieve proces achter elke nieuwe collectie en de individuele stukken. Hier in Geislingen werken 38 mensen aan de vormgeving van de producten. Ook externe ontwerpbureaus inspireren de uiteindelijke look door met nieuwe ideeën af te komen. Onze interne en externe ontwerpers gaan allemaal uit van dezelfde holistische ontwerpbenadering. Niet alleen ontwerpers zijn betrokken bij het ontwikkelingsproces, maar ook ingenieurs, ontwerpers en modelbouwers. De ontwerpschetsen zouden nooit verder doorgetrokken worden noch de vorm aannemen van een collectie zonder de deskundige inbreng van een verscheidenheid aan disciplines.
Werden alle producten die WMF verkoopt door u ontworpen?
WMF is een toonbeeld van klassiek Duits of Europees design, maar ons werk wordt voortdurend geïnspireerd door internationale invloeden, waaronder samenwerkingsprojecten met designbureaus in San Francisco en Shanghai.
Achim Bölstler, ontwerper

Wat hopen we te bereiken door onze samenwerking met gerenommeerde ontwerpers als Zaha Hadid, Jette Joop en Michalsky?

De motivatie achter elk van deze samenwerkingsprojecten is telkens weer anders. Partners kiezen er soms zelf voor om ons te benaderen, of net andersom. Het feit alleen al dat veel creatievelingen, architecten of modeontwerpers nog nooit bestek of serviesgoed hebben ontworpen, maakt deze samenwerkingsverbanden zo interessant. Op werkelijk elk niveau komt het samen op een diverse, inspirerende en verrassende manier. We komen gaandeweg heel wat ontwerpers tegen. Er zijn de teamspelers en de individuele grote namen. Misschien werken we vandaag wel met een vakman en morgen met een dromer, waarbij we zowel van pragmatici als van sterren bijleren. Alles kan wat ons betreft, zolang het maar tot wederzijds succes leidt.

Wat is de reisrichting van het bedrijf vanuit een ontwerpperspectief?
Wat is de reisrichting van het bedrijf vanuit een ontwerpperspectief?
Ik wil de functionele sensualiteit en tijdloosheid van onze producten behouden en verder ontwikkelen — en zo van onze producten heuse merkambassadeurs maken. De kwaliteit en het design moeten voldoen aan de eisen van ons premium merk. In de toekomst willen we dat onze holistische benadering van design blijft verrassen en verlangen blijft opwekken. Dit geldt ook voor ons HELLO FUNctionals-assortiment. Het was de bedoeling om voedselbereidingsproducten te ontwikkelen die ingenieuze kenmerken, een fris design en een duidelijke functie combineren.
Wat is de reisrichting van het bedrijf vanuit een ontwerpperspectief?